Schrijverscollectief Heusden

Zaterdag 25 november 2023, nam wethouder Peter van Steen het eerste exemplaar van het boek ‘Een nieuw begin’ in ontvangst. En hij deed dit op een toepasselijke plek, namelijk de nieuwe locatie van bibliotheek Drunen. Het boek is geschreven door en over Heusdenaren over bijzondere momenten uit het gewone leven.

Elf Heusdenaren kijken in dit boek terug op een bijzondere periode in hun leven, een periode die als een nieuw begin kan worden gezien. Ontroerende, emotionele en unieke verhalen, verrassend geschreven en voorzien van mooie foto’s en illustraties. Een boek over het persoonlijke leven van Heusdenaren, vertellers genaamd, die een bijzondere weg hebben afgelegd. De variatie daarin is groot: van een uitdaging voor ouders met een kind met beperkingen, vluchten uit je vaderland, tot transplantatie, om een paar voorbeelden te noemen. Een projectgroep van acht bevlogen amateurschrijvers uit Heusden legde deze bijzondere verhalen vast. Door het afnemen van interviews leerden de verteller en de schrijver elkaar kennen en ontstond er een uniek verhaal dat nog niet eerder was opgeschreven. Verhalen die anderen mogelijk inspireren, maar die in ieder geval uitnodigen tot verder lezen.

het boek een nieuw begin

Het eerste boek van het Schrijverscollectief Heusden is ook een nieuw begin voor deze enthousiaste amateurschrijvers. En natuurlijk wilden zij daar graag even bij stilstaan. Daarom organiseerden zij een feestelijke overhandiging van het eerste exemplaar van het boek. In de nieuwe bibliotheek in Drunen werden de genodigden meegenomen in de voorgeschiedenis en het ontstaan van het boek. Geïnspireerd door enkele workshops over interviewen en schrijven, begonnen de schrijvers hun verhalen op te schrijven. Dat was een behoorlijke klus, ook voor de redactie die de schrijvers ondersteunde. Maar daarmee was het niet klaar, ook het samenvoegen en de opmaak om er een mooi geheel van te maken nam heel wat tijd in beslag. Daarnaast is het boek voorzien van prachtige foto’s, soms uit archieven van de vertellers. Maar er deed ook een fotograaf mee in het project die zorgde voor vele mooie foto's. Bijzonder om te noemen is dat een van de vertellers, Tijmen, ook bezig is met fotografie. Een foto van zijn hand kan daarom niet ontbreken in dit artikel.

Na meegenomen te zijn in de geschiedenis van het boek, volgde de feestelijke uitreiking van het eerste exemplaar aan wethouder Peter van Steen. Aisha, ook een van de vertellers, nam deze eervolle taak op zich. Daarna kregen alle betrokkenen een boek uitgereikt. Even was het wat stiller en kon iedereen een eerste indruk opdoen, maar toen volgde al snel enthousiaste reacties, zoals: “een prachtige kaft, ik word nieuwsgierig naar de inhoud”, “aansprekende tekst met mooie foto’s”. De wethouder had direct zin om te beginnen met lezen en verwachtte het boek voor de avond al uit te kunnen hebben. Ook stelde hij de vraag of er een vervolg gaat komen. Een aantal schrijvers gaf aan hier zeker voor open te staan, maar eerst te willen genieten van dit boek.

En bent u nu ook nieuwsgierig geworden? Dit boek is te koop bij Bibliotheek Drunen voor slechts € 19,00.  Stuur een mail naar info@bibliotheekheusden.nl